Dr. Fatih Birol’un Başkanı olduğu IEA (Uluslararası Enerji Ajansı), virus salgınının petrol talebi, fiyatları ve Dünya ekonomisi üzerindeki etkilerine ilişkin bülten yayınladı. Bülten içeriğiyle ilgili aşağıda bilgi edinebilirsiniz.
Geçen haftalarda , Covid-19, Çin’deki bir sağlık krizi olmaktan çıkıp küresel sağlık acil durumu haline geldi. Çin, salgının durdurulması için sıkı önlemler alırken, durum Dünya genelinde, 60’dan fazla ülkede bildirilen vakalarla giderek kötüleşiyor. Dünya ekonomisi üzerindeki etkisi de git gide belirginleşiyor. Ayın başlarında OECD, 2020 için büyüme beklentisini %0.5-2.4 aralığına indirdi ki, bu revizyon son projeksiyonlarımızla uyum gösteriyor
Durum değişkenliğini sürdürürken, küresel petrol talebinin 2019’da petrol talebinin % 80’inin ortaya çıktığı Çin’deki derin daralma ve seyahat ve ticaretteki kesintiler nedeniyle (son on yıl içinde ilk defa 1 tam yıl süresince iniş göstererek) 2020 yılında düşmesini bekliyoruz.
Ülkelerin virüsün süratli yayılmasına biyolojik önlemlerle cevap vermesi, Dünya genelinde uluslararası ve yerel taşımacılıkta çok büyük oranlarda azalmayla sonuçlandı. Veriler tam olmaktan uzak, ancak taşımacılık, sanayi ve ticaret dallarındaki gözle görülür azalma, geçen yılın ilk çeyreğiyle kıyaslandığında bu ilk çeyrekte küresel petrol talebinde 2.5 milyon varil/gün azalmayı gösteriyor. Bu, Şubat atında meydana gelen 4.2 milyon varil/gün değerindeki yıllık azalmayı da kapsıyor, bunun 3.6 milyon varil/gün miktarı da Çin’den kaynaklanıyor.
Petrol piyasasındaki durum incelemesi, hükümetlerin salgını durdurmak için önlem alma hızlarına ve küresel sağlık krizinin ekonomik etkinlikteki etkisine bağlı olacaktır. Bu aşamada, salgınla ilgili yüksek belirsizlik, bizi durumla ilgili alternatif görüşler sunmaya yönlendirdi: küresel ölçütlerin virüsü önlemede daha az başarılı olduğu karamsar bir bakış ve virüsün süratli şekilde önlendiği iyimser bir bakış.
Temel duruma göz attığımızda salgının Çin’de ilk çeyreğin sonu itibariyle kontrol altına alındığını ancak İran, G.Kore, Japonya, Singapur ve Avrupa’ya yayılmış olduğu görülüyor. Kuzey Amerika ve Avrupa’da uygulanan ölçütlerin, Çin’deki duruma göre petrol talebi üzerinde daha az etkisinin olması bekleniyor. Bununla birlikte, havacılık sektörü, küresel hava seyahatlarindeki kısıtlamalar nedeniyle azalmayı sürdürecek.